[Transalation of original post]

The possibilities available to the participants on the Internet are still increasing. These opportunities are increasingly easier to use and and made available to the participants. As an example no knowledge on HTML or javascript is needed anymore to have a fullfledge webpresence (e.g. Facebook, WordPress, Squarspace).

I believe that this lowering of entry barriers for functionality on the Internet and integrating those capabilities is the most important contribution of social media like Facebook, but also of the “appification” of the smartphone and tablet. I tick this development for lack of a better word with “democratization” of the web.

Another phenomenon we see in the use of hardware and software: there the business and the private domains increasingly overlap. Companies like Apple, one of the front runners of this development, the threshold reduction and inclusion. This development is referred to as “Consumerazation”.

With a respectful nod to “Moore’s Law”, I want to launch “Mars’s Law”:

mars law

The penetration of the Internet and mobile telephony is still increasing worldwide steadily. It connects people and companies, machines, systems together. We see therefore that the network of our economy gets a larger range with lower entry barriers for ALL participants and fewer barriers between the participants. As a result of technological developments, we see that the network coverage and accessibility of the network accelerates.

My thesis is that the effective range of the network is becoming more homogeneous across the participants and advances are spread faster. This is the true nature of the “democratization” of the Internet.

[Original post]

De mogelijkheden die de deelnemers aan het internet ten diensten staan nemen nog steeds toe. Maar een belangrijke trend is dat die mogelijkheden ook steeds makkelijker bruikbaar zijn en ter beschikking komen voor de deelnemers. Je hoeft b.v. geen HTML of javascript meer te kunnen schrijven om een webpresentie te hebben (NB Facebook, WordPress). Ik denk dat deze drempelverlaging voor functionaliteit op het internet en integratie van die mogelijkheden de belangrijkste bijdrage is van social media als Facebook, maar ook van de “appificatie” van de smartphone en tablet. Ik duid deze ontwikkeling bij gebrek aan een beter woord aan met “democratisering” van het web. Een ander fenomeen zien we in het gebruik van hard- en software: ook daar heb je steeds lagere gebruiksdrempels en lopen de zakelijke en de particuliere domeinen steeds meer in elkaar over. Ook hier staat bij bedrijven als Apple, één van de frontrunners van deze ontwikkeling, de drempelverlaging en integratie voorop. Deze ontwikkeling wordt wel aangeduid als “Consumerazation”.

Met een respectvolle knipoog naar de “Wet van Moore”, wil ik “de wet van Mars” te lanceren:

“Het effectief bereik van het netwerk waar wij in leven verdubbelt elke twee jaar.”

(Be=R/W; Het effectief bereik = de reikweidte van het netwerk / weerstand tussen de deelnemers/nodes in het netwerk)

De penetratie van het internet, en ook van mobiele telefonie neemt wereldwijd nog steeds gestaag toe. Het koppelt mensen, machines, systemen en bedrijven aan elkaar. We zien hierdoor dat het netwerk van onze economie een groter bereik krijgt met lagere toetredingsdrempels voor ALLE participanten en minder hindernissen tussen de deelnemers. Als gevolg van de technologische ontwikkelingen zien we dat het netwerkbereik en de toegankelijkheid van het netwerk accelereert.

Mijn stelling is dat het effectief bereik in het netwerk wordt steeds homogener en sneller verdeeld over de deelnemers van dat netwerk. Dit is de ware aard van de “democratisering” van het internet.